Karneval, půst a ďáběl

čtvrtek 27. únor 2014 17:55

Od příští středy, tzv. popeleční, se začínají křesťané připravovat na velikonoce. Jsou zváni, aby prožívali dobu postní, co je ale čeká?

   Výzva vzít postní dobu vážně, nemá být příkazem, ale rozhodnutím člověka, který z lásky k Bohu i člověku, si chce něco v životě odepřít, a to proto aby se mohl více přiblížit k realitě. Smyslem postu má být osvobozující a tvůrčí účinek. Tím, že přitáhneme uzdu tělu, můžeme podpořit tvůrčí sílu ducha.

    V těchto dnech předcházejících Popeleční středě se na mnoha místech v lidovém veselí slaví Masopust. Cizím slovem se masopust nazývá karneval, což je etymologicky „opuštění masa“ (připomeňme jen italské carne levare, „dát pryč maso“). Dříve téměř všude končila v úterý masopustní zábava přesně o půlnoci. Tehdy zatroubil ponocný na roh a rychtář či někdo z radních všechny vyzval, aby se v klidu rozešli domů, protože nastala středa a s ní předvelikonoční půst. Někteří lidé věřili, že pokud budou o masopustu tancovat přes půlnoc, objeví se mezi nimi ďábel, často jako cizinec v zeleném kabátě. Problém ale je v tom, že v postní době můžeme jaksi “vidět ďábla”, i když přes půlnoc tancovat nebudeme.

   Tím, že si něco odřekněme, tak můžeme vidět svět kolem sebe citlivěji.Uvidíme možná jasněji svoje závislosti a to, co nás zpoutává – jakýsi obraz našeho “pokušitele”. Jeden muž se kdysi vypravil na maškarní ples převlečený za ďábla. Zaparkoval auto, a když už mířil na místo akce, přihnala se náhlá bouřka. Utíkal se tedy schovat do blízkého kostela a způsobil tak nechtíc mezi účastníky večerní mše svaté strašlivou vřavu. V divokém boji o únik zůstaly po věřících na zemi kabelky, růžence a kancionály. Odchod jedné paní ale prudce ukončil fakt, že se jí kabát skřípl v lavici. Honem tedy vyděšeně vyhrkla: "Podívej satane, vím že za posledních 20 let jsem byla na každé ranní mši svaté, ale chci ti vysvětlit, že ve skutečnosti jsem celou tu dobu byla na tvé straně."

   V knize britského spisovatele C. S. Lewise s názvem "Přípitek zkušeného ďábla", jejíž děj se odehrává v pekle na výroční večeři koleje pro výcvik pokušitelů, pronáší čestný host, zkušený ďábel Zmarchrob přípitek, kdy pozvedá sklenici s vínem zn. Farizeus a říká: "Urození ďáblové přivoňte a oblažte své chřípí. Víte, jak se toto víno míchá? Ze sklizně různých druhů pokrytectví a licoměrností. Jsou to odrůdy, které spolu nejvíce soupeřily na zemi. Některé se oháněly pokyny, ostatky, růženci, jiné se honosily protáhlými obličeji a neupřímnými výrazy. Oboje spojuje společný rys - nadřazenost a egoismus. Živou doktrínou každého z nich byla zkaženost jiných náboženství, pomluvy byly jejich evangeliem a ponižování jiných jejich litaniemi. Nikde se našemu pokušitelství nedaří lépe, jako na stupních k oltářům."

   Italský spisovatel Alessandro Pronzato píše, že zlo se projevuje mnoha různými způsoby, ale tři z nich jsou pro ně typické - parazitování, podvádění a parodování. Kdesi jsem četl, že nebe a peklo bývají v naší duši těsní sousedé. Půst nám může pomoci v rozlišování. Je na nás, zda jej využijeme ...

Pavel Konzbul

Vašek VašákPane Konzbule, máte pravdu,10:044.3.2014 10:04:14
Marek TrizuljakPřeji pěkné sobotní ráno08:391.3.2014 8:39:17
Pavel KonzbulDík za reakce19:2228.2.2014 19:22:17
La.MichaelaHezký článek,děkuji.19:0328.2.2014 19:03:49
Lída V.Děkuji za "karneval" !11:1028.2.2014 11:10:14
ZipPěkné, zajímavé...23:4827.2.2014 23:48:13
Marek TrizuljakTo je zajímavé, taky mne zarazilo to parodování...23:2327.2.2014 23:23:07
NULIZase jsem se dozvěděla22:4527.2.2014 22:45:17

Počet příspěvků: 8, poslední 4.3.2014 10:04:14 Zobrazuji posledních 8 příspěvků.

Pavel Konzbul

Pavel Konzbul

Chci psát nejen o víře kolem nás.

Mám rád dobrý humor, jsem katolický biskup a jsem přesvědčen, že "víra by měla obsahovat méně teorie a více dobrodružství." (G.K. Chesterton)

REPUTACE AUTORA:
16,58 (VIP)

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Zajímavé články

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky